לא בורחות לשום מקום // על חדרי בריחה ניידים

איימה שיינר, 11.05.2018
בין אם זומבים או ערפדים, בסגנון הארי פוטר או שרלוק הולמס, פיצוח חידה, שאלון טריוויה או מציאת פריט חבוי או דלת נסתרת, ועכשיו גם אוטובוס של Google שמסתובב לו ברחבי הארץ. נראה שאפשר אולי לברוח מהחדר, אבל אי אפשר לברוח מהתופעה!
300 חדרי בריחה חדשים תוך שנתיים !

הרעיון בבסיסו די פשוט, והוא כבש במהירות את העולם: קבוצה של אנשים נכנסת לחדר, ננעלת בו, ואז מתחילה לעבוד יחד על המשימה המשותפת להיחלץ מהחדר בתוך זמן קצוב. מה? למה? והכי חשוב, איך עושים את זה?

לחדרי הבריחה אופי דומה לאבותיהם הרוחניים, משחקי הוידיאו ובנויים כמוהם על רעיון שמקשר בין יציאה להרפתקה לעלילה בנויה היטב המשלבת תפאורה מסתורית ומספר משימות, כשהמטרה היא כאמור להיחלץ. אבל בניגוד למשחקי הוידיאו, חדרי הבריחה כיום לא מוגבלים רק לגיימרים מנוסים, אלא פתוחים לקהל הולך ומתרחב של מתמכרים חדשים, "אסקייפרים". התופעה יחסית חדשה, ב2007 נפתחו חדרי הבריחה הראשונים ביפן, סינגפור, עמק הסיליקון ומזרח אירופה, וכיום, עשור אחרי הגל החלוצי ההוא, עומד ההיצע בישראל בלבד על למעלה מ-300 אתרים בכל רחבי הארץ, מאילת ועד הגליל העליון, רובם המכריע נפתחו בשנתיים האחרונות.

פילוסופיית חדרי הבריחה נגישה וגאונית ביסודה, ללא צורך בידע קודם או ניסיון בתחום כל משתתף מתנסה בחוויה הרפתקנית מלאת אדרנלין. חדרי הבריחה מושכים אליהם קהל מגוון שרק הולך וגדל, ומשמשים בעת ובעונה אחת כאתרים לפעילות משפחתית של הורים ומתבגרים, פעילויות גיבוש עובדים, ופעילות פנאי עם חברים, כשההשתתפות היא לרוב בקבוצות של בין שניים לחמישה משתתפים, אבל באתרים רבים גם אפשרית בקבוצות גדולות יותר.

אבל מה *באמת* הקטע ?

 הפופולריות של חדרי הבריחה קשורה גם בחוויית הבריחה עצמה של כל משתתף ומשתתפת. ללא ניידים או תקשורת "לעולם שבחוץ" אפשר לברוח משגרת החיים והדאגות תוך כדי הנאה מההתמודדות עם המשימות ופיצוח משותף של העלילה. חדרי בריחה בנויים על המעורבות האישית של כל משתתף, על טיב התקשורת ביניהם ועל חשיבה אקטיבית ואנליטית מצד כל חבר בקבוצה. התנסות בעבודה אישית ומשותפת מלאת אתגרים ומקנה תחושת סיפוק מההצלחה. הדינמיקה הקבוצתית בתוך חדרי הבריחה לא רק מעודדת תקשורת בין חברי הקבוצה, אלא מקדמת עבודה בצוות ולמידה אוטודידקטית. הדינמיות והשעון המתקתק משפרים גם הם כישורים חשובים אחרים כמו עבודה תחת לחץ, דבקות במטרה, תכנון אסטרטגי והתמודדות עם אתגרים. ומעל הכל, זה פשוט כיף.

יאללה, לקחנו!

   או יותר נכון, נסענו. בחודשים האחרונים הובלנו תהליך קריאייטיב משוגע ויפהפייה בו עיצבנו ותכננו בקפידה יחד עם סטודיו OBA וסטודיו Oi! עבור חברת אנשים ומחשבים את אוטובוס הבריחה של גוגל -  Google Escape Bus - יוזמה מקומית ראשונה מסוגה בישראל ובעולם. האוטובוס יעבור בעשרה ישובים - פתח תקווה, תל אביב-יפו, חדרה, באר שבע, ירושלים, ראשון-לציון, עמק הירדן, מעלות-תרשיחא, שדרות וחיפה - בו יוכלו המשתתפים לפצח את החידות ולהתמודד עם האתגר בעזרת יישומי Google נפוצים. ההשתתפות באוטובוס הבריחה היא ללא עלות ופונה לכל הקהלים, משפחות עם מתבגרים, צוותי עובדים, אסקייפרים מנוסים וסקפטיים שרוצים להתנסות בפעם הראשונה, רק כרוכה ברישום מראש

מוזמנים לראות את עוד קצת פרטים על הפרוייקט הנהדר הזה!

אז למה #אוטובוס_הבריחה?

חברת ההפקה אנשים ומחשבים בע"מ – דנה פלד – שמלווה את Google כבר למעלה מעשור פנתה אלינו עם רעיון ראשוני לחדר בריחה נייד וביקשה שננהל עבורם את הפרויקט על כל צדדיו ההפקתיים, הקריאטיביים והטכנולוגיים. בתהליך העבודה בנינו צוות חוצה-תחומים שכלל את התסריטאים עודד קרמר ואיתי הרמן, צוות קריאייטיב, מעצבים ואנשי טכנולוגיה שצללו יחד איתנו לחשיבה מעמיקה והפכו את התהליך למעצים, מרתק ומלמד.  
 

   אז למה #אוטובוס_הבריחה? חקרנו, בדקנו והצענו מספר פתרונות תכנון ועיצוב על-מנת שהקונספט יבוא לידי ביטוי בצורתו המדויקת. הרעיון הראשוני, כאמור, היה שחברת Google תצא לפגוש את הקהילה ובתוכה מגוון רחב מאד של משתמשים. למפגש נדיר מסוג זה מספר קווי יסוד מנחים, והבולטים ביניהם הוא הנגשת ידע וטכנולוגיה בצורה ידידותית למשתמש, בחוויה כיפית, חיובית ומעוררת סקרנות. לכן היה לנו חשוב להציג את Google והיישומים שלה לקהל רחב ככל האפשר, לא רק רעיונית, אלא גם פיזית, וכך התקבלה ההחלטה לצאת ולתור את הארץ עם #אוטובוס_הבריחה. המטרה הייתה ליצור מפגשים ישירים עם הקהילה ויצירת חיבור הדוק עם כולם במקומות מגוונים, הן במרכז והן מחוצה לו. כך בין היתר הוחלט במהלך פיתוח הפרויקט להנגישו לבעלי מוגבלויות ואף נקבעו יעדי ההגעה במגוון ערים בפריפריה ובמרכז.

במקביל לבניית #אוטובוס_הבריחה התחלנו בתהליך של תיאומים לוגיסטיים עם מגוון רשויות וגיבוש הקמפיין און-ליין. קמפיין הטיזרים הפנה לאתר ייעודי בו הקהל התבקש להשתמש בכלים של Google כמבחן שבעקבותיו ניתן להיכנס לאתר הרשמה. המהלך עורר סקרנות גדולה וחשף בשלב מאוד מוקדם את מגוון הכלים של החברה, עוד בטרם הושק הפרויקט. התוצאה הייתה שימוש בכלים של Google בצורה נרחבת וחווייתית עם ערך מוסף מאד משמעותי: ציבור שלם שהתאמן לקראת התור שלו ב#אוטובוס_הבריחה. כיומיים אחרי פתיחת ההרשמה נרשמו כבר עשרות אלפי אנשים לכל הערים, היענות עצומה ומעוררת גאווה.

   החוויה הבולטת בפרויקט הייתה הסיפוק של המשתתפים שבהתמודדות עם האתגרים שציפו להם באוטובוס הבריחה, ופתרון החידות באמצעות אפליקציות Google סוכמה ככיפית, משחררת ומלאת ערך מוסף. זכות גדולה לקחת חלק בפרויקט כזה.


 

"יש כאלה שחושבים מחוץ לקופסא
ויש כאלו שמחברים לה גלגלים וגורמים לה לנוע"
עקבו אחרינו, אחרת איך נכיר ?
טל שפיגל
על המחברת:
איימה שיינר, מנהלת פרויקטים, עורכת תוכן ואחראית מדיות חברתיות, בוגרת תואר ראשון במדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב ותואר שני באוניברסיטת לייפציג.
 

מאמרים נוספים

חיבור בין מנות לטעמים של משקאות
מיקסולוגיה היא לא מיתולוגיה
 להמשך קריאה <<
על קצה הלשון
כשהשיווק פגש את קולינריה

 להמשך קריאה <<
לא בורחות מאף אחד
על חדרי בריחה וחווית משתמש

 להמשך קריאה <<
UP

לעוד עדכונים חמים

Copyright © 2020 UNICAS PRODUCTIONS, All rights reserved.
דברו איתנו:
0542221006
0525642429
כתובתינו :
הראשונים 58, בני עטרות
ת.ד 123
 
    עקבו אחרינו, אחרת איך נכיר ?